A title

Image Box text

Huishoudens met blokaansluiting voor compensatie afhankelijk van woningeigenaar of -beheerder

De 700.000 huishoudens met blokaansluiting worden nu ook gecompenseerd voor de hoge energieprijzen. De uitwerking van deze langverwachte regeling heeft minister Rob Jetten bekendgemaakt. Óf en wannéér deze huishoudens het geld op hun rekening gestort krijgen, hangt volledig af van hun woningeigenaar of -beheerder, benadrukken energie-experts Boris Wachters en Frits Looyé. 

‘Bewoners kunnen de compensatie niet zelf aanvragen’, legt Wachters uit. ‘Energieleveranciers wilden de organisatie niet op zich nemen, dus ontstaat er een vloedgolf aan werk voor eigenaren en beheerders. Daarvoor is niet zomaar personeel en kennis aanwezig, integendeel. Toch is er wel haast bij, want veel huishoudens in energiearmoede kunnen niet langer op hun compensatie wachten.’

Tussen wal en schip

De door Jetten aangekondigde tegemoetkoming sluit aan bij het prijsplafond, dat maanden geleden al bekend werd gemaakt. Huishoudens met blokaansluiting vielen tussen wal en schip, omdat zij een gas-, warmte- of stroomaansluiting delen met buren en daarom geen eigen energiecontract hebben. Nu is daar een regeling voor getroffen.

A title

Image Box text

A title

Image Box text

Talloze vragen

Er wordt momenteel massaal ‘blokaansluiting’ ingevuld in de zoekmachines. ‘We krijgen talloze vragen van vastgoedpartijen, die op hun beurt veel vragen krijgen van bewoners’, zegt Looyé. ‘Hoe moet ik het aanvragen? Wat voor gegevens heb ik nodig? Hoe komt het geld bij de juiste huishoudens terecht?’

In korte tijd zetten Wachters en Looyé samen Blokaansluiting.nl op om (grote) vastgoedeigenaren, vve’s, vve-beheerders, woningcorporaties, studentenhuizen en woonzorginitiatieven te helpen. Op de website staan alle veelgestelde vragen. Ook kunnen websitebezoekers gegevens invullen: onder andere om welke partij, welk gebouw en welk type energievoorziening het gaat. Daarna checkt het speciaal hiervoor opgeleide team alle gegevens en monitort het proces. Tot slot wordt de aanvraag ingestuurd.

Zo snel mogelijk

‘We willen dat deze huishoudens zo snel mogelijk hun geld krijgen en niemand de bijdrage misloopt’, zegt Wachters. Voor eigenaren en beheerders is er volgens Looyé daarentegen geen enkel voordeel. ‘Het kost ze tijd, geld en moeite maar ze worden er niet voor gecompenseerd. Als ze de aanvraag aan ons uitbesteden, scheelt het veel arbeidsuren die beter voor andere zaken ingezet kunnen worden. De eigenaar of beheerder krijgt het bedrag in één keer uitgekeerd via de Belastingdienst en verrekent dit met de energie-afrekening per huishouden. Daarin kunnen ook de kosten voor onze hulp worden meegenomen.

A title

Image Box text

Start vandaag nog

Aanvraag starten